اهمیت هدف در طراحی
طراحی آرمانگرایانه
بیشتركارشناسان طراحی معتقدند كه درك هدف، مهم‌ترین عامل موفقیت و اساسی‌ترین موضوع در طراحی وب است كه باید برای رسیدن به آن گام برداشت. 

در این متن با گوشه‌ای از تكنیك‌های كشف هدف آشنا خواهید شد و می‌توانید با دید باز به‌سمت هدفی كه مخاطبان‌تان واقعا انتظار آن را دارند حركت كنید. 

اگر روی پروژه‌ای كار می‌كنید، باید درك صحیحی از هدف‌تان داشته‌باشید. همچنین باید بتوانید اهداف كلیدی كاربران هدف (مخاطب) را شناسایی كنید و به راه‌حلی با ارزش برسید كه رسیدن به هدف را تضمین می‌كند.

نیاز، فلسفه وجود وب‌سایت

وب در اصل یك واسط اطلاعات است. افراد، برای پاسخ به نیاز اطلاعاتی عده دیگری، نسبت به انتشار محتواهای مختلف اقدام می‌كنند. موفقیت در جلب توجه و چگونگی برآورده‌كردن آن نیازها بستگی دارد. ممكن است این اطلاعات سخت (غیرقابل تغییر از سوی كاربر) باشند، مثل زمان‌های پرواز بین تهران تا مشهد یا نرم (قابل تغییر از سوی كاربر)، مثل نظر دادن درباره‌كیفیت یك شركت، محصول یا سرویس.

سایت شما احتمالا حاوی اطلاعاتی است كه افراد به‌آن نیاز دارند یا این كه شما می‌خواهید این اطلاعات را در اختیار كاربر بگذارید، ولی كاربر آن‌اطلاعات را نمی‌خواهد. نكته جالب‌تر این كه سایت شما می‌تواند فقط یك پل باشد تا چند مشتری را به‌یكدیگر وصل كند و آن‌ها از همدیگر اطلاعات بگیرند.

روشن است كه تمام وب‌سایت‌ها از هر نوعی كه باشند، سعی می‌كنند نیازهای مختلف را برطرف كنند. ناشران نیازی دارند كه آن‌ها را به سمت انتشار اطلاعات حركت می‌دهد (كسب درآمد، جمع‌آوری اطلاعات، تبلیغ برای یك مارك تجاری.) بازدیدكنندگان سایت نیز نیازهایی دارند كه باعث می‌شود به این سایت‌ها رجوع كنند (كسب درآمد، موفقیت بیشتر در كارشان، سرگرم شدن.)

پشت همه این نیازها اهدافی وجود دارد كه رفتار و خواسته‌های ما را هدایت می‌كند. این اهداف ما هستند كه ما را به استفاده از وب‌سایت‌ها، خرید محصولات و استفاده از سرویس‌ها ترغیب می‌كنند.

رفتار یعنی هدف‌‌های خاصی را در پیش گرفتن

وقتی مردم به یك سایت رجوع می‌كنند، به‌دنبال به‌دست آوردن چیزی هستند یا می‌خواهند به وضعیت خاصی برسند كه در آن وضعیت، كاری را انجام دهند یا چیزی را به‌دست بیاورند. به‌هرحال، هیچ‌كس بی‌دلیل به یك وب‌سایت سر نمی‌زند. ‌

به ادامه مطلب برو


اگر در مقام مدیر یك وب‌سایت تجاری هستید، اهداف‌تان از نوع اهداف استراتژیك یا تاكتیكی هستند كه تمام فعالیت‌های شما به آن اهداف بستگی خواهد داشت.

حتی اگر فقط یك كاربر وب معمولی هستید، باز هم این اهداف هستند كه روی كارهای شما در وب (كلیك روی لینك‌های معمولی در صفحه‌ها یا صرف زمان برای گشتن در صفحه‌های وب) تاثیر می‌گذارند.

هیچ‌كس ناخودآگاه و فقط برای این كه واسط طراحی شده یك وب‌سایت زیباست، به یك فروشگاه اینترنتی نمی‌رود. معمولا افراد به این نوع سایت‌ها می‌روند تا یك داد و ستد سودمند داشته باشند یا محصول خاصی را كه مدنظرشان است خریداری كنند. این یافتن‌ها، به ما كمك می‌كنند تا یك راه صددرصدی پیش روی خود ببینیم(هوشمندانه، زیبا، راحت، القا كننده.) به‌همین دلیل است كه سایت را می‌توان راهی برای رسیدن به هدف تعبیر كرد.

بررسی موردی: ثبت بلیت‌‌های قطار

وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارد كه امكان سفارش بلیت قطار را فراهم می‌كنند، ولی صرف سفارش بلیت، هدفی نیست كه كاربر برای رسیدن به آن به این‌نوع سایت‌ها می‌رود.

فرض كنید آخر شب بلیت قطار را برای حركت صبح فردا رزرو می‌كنید. هدف شما این خواهد بود كه شب را با خیال راحت استراحت كنید، با این فرض كه وقتی شما روز بعد به ایستگاه قطار بروید، بلیت شما آماده خواهد بود. شما وقتی به هدف‌تان می‌رسید كه بلیت خود را به‌سرعت و با امنیت بالا سفارش دهید و پیغام انجام موفقیت‌آمیز سفارش بلیت را دریافت كنید.

آگهی‌دهندگان تبلیغاتی، چندین دهه است كه می‌دانند سطح زندگی و طریقه زندگی آن‌ها روی تصمیم‌گیری‌هایشان برای انتخاب یك محصول تأثیر می‌گذارد. این انتخاب می‌تواند انتخاب لباس، ماشین و یا حتی بطری‌آب معدنی باشد. این مساله دلیل اصلی استفاده آگهی‌دهندگان از تصاویری است كه حدس می‌زنند مخاطب هدف‌شان، در آن شیوه زندگی حضور دارد. ‌ ‌

اگر بخواهیم خلاصه تعریف كنیم، طراحی مبتنی بر هدف، روندی از طراحی است كه به‌طور خاص و به‌‌عمد، راهی را فراهم می‌كند تا كاربران به اهداف‌شان برسند.